Reglement

Reglement Biljartvereniging ´H.B.C. 007´te Harmelen.

Artikel 1 (naam).
Artikel 2 (doel).
Artikel 3 (speeldagen).
Artikel 4 (leden).
Artikel 5 (relatie met woonzorgcentrum GAZA).
Artikel 6 (financiën)
Artikel 7 (ALV).
Artikel 8 (bestuur).
Artikel 9 (werkzaamheden bestuur).
Artikel 10 (kascommissie).
Artikel 11 (suggesties).
Slotbepaling

Artikel 1 (naam).

De vereniging draagt de naam; Biljartvereniging "H.B.C. 007" en werd opgericht
op 7 mei 2007 te Harmelen.

Artikel 2 (doel).
De vereniging stelt zich ten doel:
1. het beoefenen van het biljartspel.
2. het bevorderen van de spelvreugde door het organiseren van een
    onderlinge competitie.

3. het spelen van wedstrijden tegen bevriende clubs.
4. het gelegenheid geven tot vrij biljarten, waarbij de volgorde wordt
    geregeld door een zgn "biljartklok". Separaat zijn hier spelregels voor
    opgesteld.
5. het bevorderen van sociale contacten.

Artikel 3 (speeldagen).
Gedurende de maanden september tot en met april worden onderlinge

wedstrijden gespeeld op nader vast te stellen dagen.Hiertoe wordt door

de secretaris een wedstrijdschema opgesteld.

Op de overige dagen kan behoudens donderdagavond vrij worden gespeeld

door leden maar ook door bewoners van woonzorgcentrum GAZA en hun

bezoekers.

De volgorde wordt bepaald door het reglement van de "biljartklok".
Dit geldt ook voor het weekend echter met dien verstande, dat de

biljartruimte door woonzorgcentrum GAZA zonder opgaaf van redenen voor

andere doeleinden kan worden opgeeist.

Hieraan dient onmiddelijk gehoor gegeven te worden.
Indien woonzorgcentrum GAZA op dagen in de week de biljartruimte incidenteel
beschikbaar wil hebben voor andere doeleinden, wordt dit (ruim tevoren)

bekend gemaakt op het mededelingenbord. 

Artikel 4 (leden).
1. Als lid kunnen zich aanmelden inwoners van Harmelen  resp.

    woonzorgcentrum GAZA van 55 jaar en ouder. 

    Uitzonderingen ter beoordeling van het bestuur.

    Leden hebben stemrecht, 
2. Deelname aan de onderlinge competitie is gelimiteerd tot een
    maximum van 28 leden.

3. Voor deelname aan de competitie is een minimaal moyenne van 0,6 vereist.

Artikel 5 (relatie met woonzorgcentrum GAZA)
De biljartruimte bevindt zich in woonzorgcentrum GAZA en wordt aan de 
blijartvereniging beschikbaar gesteld.Als tegenprestatie wordt verwacht dat:
1. de leden zich als gast gedragen.
2. de leden hun vervoermiddel zodanig plaatsen , dat dit niet leidt tot
    overlast.   
3. er in de biljartruimte alsmede in de deuropening niet wordt gerookt,
    zodat wordt vermeden,  dat er rooklucht binnenkomt.
4. de leden kunnen´s morgens desgewenst voor eigen rekening koffie 
    en thee via de automaat verkrijgen.
5, (alcoholische) dranken zijn´s middags na 3 uur bij de bar verkrijgbaar,
    eveneensvoor eigen rekening. Er dient te worden afgerekend met een 
    consumptiekaart welke bij de receptie te koop is,
    er dient zoveel mogelijk met gepast geld betaald te worden daar er
    geen wisselgeld aanwezig is.
    Voor zover dat niet door vrijwilligers gebeurt moeten glazen thee-
    en koffiekopjes voor vertrek worden opgeruimd.

6. het bestuur van de biljartvereniging ziet toe op gematigd alcoholgebruik.
7. het bestuur van de biljartvereniging ziet toe op het naleven van de 
    afspraken door de leden met woonzorgcentrum GAZA.
8. Voor vertrek dient er op te worden toegezien , dat ramen en deuren goed 
    zijn afgesloten en de verlichting is uit gedaan.
9. jaarlijks evalueren het bestuur van de biljartvereniging en de directie van
    woonzorgcentrum GAZA de gang van zaken en bespreken de eventuele 
    noodzaak tot het doen van investeringen.

Artikel 6 (financiën)
De inkomsten van de vereniging bestaan uit contributie van leden ,alsmede
de opbrengst uit de biljartklok. De hoogte van de contributie wordt jaarlijks
Algemene Leden Vergadering (ALV) vastgesteld.
De inkomsten dienen op de eerste plaatsvoor de onderhoudskosten van
biljart en biljartruimte, aangezienvooralsnog door woonzorgcentrum GAZA
geen huur en/of energiekosten in rekening worden gebracht.
Voorts ter dekking van de activiteiten in het kader van de doelstelling van 
de vereniging inclusief de deelname aan de onderlinge competitie,
waaronder prijzen en consumptiekoste i.v.m afsluiting van het seizoen.
Het bestuur draagt verantwoording voor het beheer van de geldmiddelen.

Artikel 7 (ALV)
De ALV  wordt eenmaal per jaar gehouden in de maand mei.
Deze vergadering wordt door het bestuur tenminste 4 weken van te 
voren vastgesteld en aan de leden meegedeeld.
Het bestuur doet in de ALV aan de leden verslag van de ledenontwikkeling
het beheer van de geldmiddelen en van verenigingsactiviteiten.
De prijsuitreiking van de in de competitie behaalderesultaten worden
uitgereikt na de ALV.

Artikel 8 (bestuur)
Het bestuur bestaat uit minimaal drie leden: een voorzitter een secretaris,
en een penningmeester.
Het bestuur wordt op voordracht door de leden gekozen voor de periode
van 3 jaar. Volgens een daartoe op te stellen rooster van aftreden is er ieder
jaar één bestuurslid aftredend.
Aftredende bestuursleden zijn herkiesbaar. Bij tussentijds aftreden treedt het
nieuwe bestuurslid in de plaats van het afgetreden lid.
De functie van voorzitter, penningmeester en secretaris worden onderling
door het bestuur verdeeld.

Artikel 9 ( werkzaamheden van het bestuur)
De voorzitter leidt de bestuursvergaderingen.
Het bestuur zorgt voor naleving van het reglement en de genomen
besluiten. Voorts is zij aanspreekpunt voor de directie van woonzorgcentrum
GAZA.
De secretaris zorgt voor de notulen van de bestuurs en jaarvergaderingen,
de verenigingscorrespondentie, het ledenbestand en de organisatie van 
de ALV. hij/zij maakt voor de ALV een jaarverslag van de werkzaamheden
in het afgelopen jaar.
De penningmeester beheert de geldmiddelen. Hij/zij zorgt voor een 
eenvoudige boekhouding waarbij de uitgaven gedekt worden door 
kwitanties en/of bankafschriften .Tevens zorgt hij/zij voor de
contributie-inning. 
Op de ALV legt hij/zij veranrwoording af van het gevoerde beleid
door het overleggen van een financieel overzicht.

Artikel 10 (kascommissie)
De ALV draagt het toezicht en de controle op het beheer en de controle,
en de verantwoording op aan een kascommissie bestaande uit 2 leden
Deze leden mogen geen deel uitmaken van het bestuur.

Ieder jaar is een lid van de kascommissie aftredend. Zijn plaats wordt
ingenomen door de reserve die jaarlijks wordt benoemd door de ALV.

Artikel 11 (suggesties)
Voor de ALV kunnen leden binnen de daarvoorgestelde tijd (uiterlijk
1 week voorde (ALV) schriftelijk suggestie en op en aanmerkingen
indienen,
Indien dit handelt over ingrijpende veranderingen betreffende de
organisatie dan wel het spelsysteem, dient een dergelijk voorstel
naast de indiener door minimaal 4 leden te worden ondersteund
en ondertekend.
 

Slotbepaling.

In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het 
bestuur.